SFS 2009:966 Lag om Försvarsunderrättelsedomstol
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om F�rsvarsunderr�ttelsedomstol;
utf�rdad den 15 oktober 2009.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs f�ljande.
F�rsvarsunderr�ttelsedomstolens uppgifter
1 �
F�rsvarsunderr�ttelsedomstolen ska pr�va fr�gor om tillst�nd till
signalspaning enligt lagen (2008:717) om signalspaning i f�rsvarsunder-
r�ttelseverksamhet.
F�rsvarsunderr�ttelsedomstolens sammans�ttning
2 �
F�rsvarsunderr�ttelsedomstolen best�r av en ordf�rande, en eller
h�gst tv� vice ordf�rande samt minst tv� och h�gst sex s�rskilda ledam�ter.
Ledam�terna ska vara svenska medborgare och f�r inte vara under�riga
eller i konkurstillst�nd eller ha f�rvaltare enligt 11 kap. 7 � f�r�ldrabalken.
Innan en ledamot b�rjar tj�nstg�ra i domstolen, ska han eller hon ha avlagt
domared.
Ordf�randen anst�lls med fullmakt av regeringen som ordinarie domare i
domstolen. Vice ordf�rande och s�rskilda ledam�ter f�rordnas av regeringen
f�r fyra �r.
3 �
Ordf�randen och vice ordf�randena ska vara lagfarna och ha erfarenhet
av tj�nstg�ring som domare. �vriga ledam�ter ska ha s�rskild kunskap om
f�rh�llanden av betydelse f�r domstolens verksamhet.
4 �
�r ordf�randen f�rhindrad att tj�nstg�ra, intr�der en vice ordf�rande i
ordf�randens st�lle.
Integritetsskyddsombud
5 �
Ett integritetsskyddsombud ska bevaka enskildas integritetsintresse i
m�l vid domstolen. Ombudet har r�tt att ta del av det som f�rekommer i m�-
let och att yttra sig.
1 Prop. 2008/09:201, bet. 2009/10:F�U3, rskr. 2009/10:3.
SFS 2009:966
Utkom fr�n trycket
den 27 oktober 2009
2
SFS 2009:966
6 �
Regeringen f�rordnar f�r minst fyra �r i s�nder personer som kan
tj�nstg�ra som integritetsskyddsombud. Under fyra�rsperioden f�r vid behov
ytterligare personer f�rordnas f�r �terst�ende del av perioden.
Ett integritetsskyddsombud ska vara svensk medborgare och ska vara eller
ha varit advokat eller ha varit ordinarie domare. Ett integritetsskyddsombud
f�r inte vara i konkurstillst�nd eller ha f�rvaltare enligt 11 kap. 7 � f�r�ldra-
balken.
Regeringen ska inh�mta f�rslag p� l�mpliga kandidater fr�n Sveriges ad-
vokatsamfund och Domarn�mnden.
Ett integritetsskyddsombud f�r trots att regeringens f�rordnande har upp-
h�rt slutf�ra p�g�ende uppdrag.
7 �
I fr�ga om ers�ttning till integritetsskyddsombud till�mpas 21 kap.
10 � f�rsta och andra styckena r�tteg�ngsbalken.
8 �
Den som f�rordnats som integritetsskyddsombud i ett m�l f�r inte obe-
h�rigen r�ja vad han eller hon har f�tt k�nnedom om i m�let.
Domf�rhet
9 �
F�rsvarsunderr�ttelsedomstolen �r domf�r med ordf�rande och tv� s�r-
skilda ledam�ter. Fler �n tre ledam�ter f�r inte delta i ett avg�rande.
10 �
Ordf�randen f�r ensam p� F�rsvarsunderr�ttelsedomstolens v�gnar
1. f�reta f�rberedande �tg�rder och besluta om avskrivning, och
2. pr�va fr�gor enligt 5 a � tredje stycket lagen (2008:717) om signal-
spaning i f�rsvarsunderr�ttelseverksamhet om tillst�nd i p�g�ende och till-
st�ndspr�vade inh�mtningsuppdrag, om pr�vningen �r av enkel beskaffenhet
och endast avser tillg�ng till signalb�rare eller anv�ndning av s�kbegrepp
som inte �r direkt h�nf�rliga till viss fysisk person.
Ordf�randen f�r f�rordna en lagfaren tj�nsteman vid domstolen att ensam
p� domstolens v�gnar vidta f�rberedande �tg�rder.
Handl�ggningen i F�rsvarsunderr�ttelsedomstolen
11 �
Om inte annat f�ljer av denna lag g�ller 35, 8, 14, 1626, 2932 och
3853 �� f�rvaltningsprocesslagen (1971:291) i till�mpliga delar vid f�rfa-
randet i domstolen.
12 �
N�r en ans�kan om tillst�nd till signalspaning har kommit in till dom-
stolen, ska domstolen s� snart som m�jligt utse ett integritetsskyddsombud i
m�let och h�lla ett sammantr�de. Vid sammantr�det ska ans�kande myndig-
het och integritetsskyddsombudet n�rvara. Domstolen f�r f�rordna att annan
som kan l�mna upplysningar av betydelse f�r pr�vningen f�r n�rvara vid
sammantr�det.
Om �rendet �r s� br�dskande att ett dr�jsm�l allvarligt skulle riskera syf-
tet med ans�kan, f�r sammantr�de h�llas och beslut fattas utan att ett integri-
tetsskyddsombud har varit n�rvarande eller annars f�tt tillf�lle att yttra sig.
N�r ett beslut enligt 10 � f�rsta stycket 2 har fattats av ordf�randen p�
domstolens v�gnar ska det integritetsskyddsombud som varit n�rvarande vid
3
SFS 2009:966
pr�vningen av det inh�mtningsuppdrag till vilket beslutet �r h�nf�rligt un-
derr�ttas.
13 �
Det f�rfarande som f�reskrivs i 12 � ska till�mpas �ven i fr�ga om an-
s�kningar om kompletterande tillst�nd enligt 5 a � tredje stycket lagen
(2008:717) om signalspaning i f�rsvarsunderr�ttelseverksamhet och vid an-
m�lan enligt 5 b � andra stycket samma lag.
14 �
Ut�ver vad som f�ljer av 16 � f�rvaltningsprocesslagen (1971:291)
om m�jlighet f�r r�tten att f�rordna om begr�nsningar av offentligheten vid
muntlig f�rhandling, f�r r�ttens ordf�rande innan en f�rhandling inleds f�r-
ordna att f�rhandlingen ska h�llas inom st�ngda d�rrar, om det st�r klart att
en uppgift f�r vilken det hos domstolen g�ller s�dan sekretess som avses i
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) kommer att uppenbaras om f�r-
handlingen �r offentlig.
15 �
I fr�ga om omr�stning g�ller 16 kap. r�tteg�ngsbalken i till�mpliga
delar.
16 �
Att F�rsvarsunderr�ttelsedomstolens beslut i fr�gor som r�r signal-
spaning inte f�r �verklagas framg�r av 13 � lagen (2008:717) om signal-
spaning i f�rsvarsunderr�ttelseverksamhet. Inte heller domstolens beslut i
�vrigt enligt denna lag f�r �verklagas.
Denna lag tr�der i kraft den 1 december 2009.
P� regeringens v�gnar
FREDRIK REINFELDT
STEN TOLGFORS
(F�rsvarsdepartementet)
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2009