SFS 2003:1146 Lag om ändring i rättegångsbalken
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i r�tteg�ngsbalken;
utf�rdad den 18 december 2003.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs i fr�ga om r�tteg�ngsbalken
dels
att 27 kap. 1821 �� skall ha f�ljande lydelse,
dels
att det i 27 kap. skall inf�ras fem nya paragrafer, 2630 ��, samt n�r-
mast f�re 26 � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
27 kap.
18 �
2
Hemlig teleavlyssning inneb�r att telemeddelanden, som befordras
eller har befordrats till eller fr�n ett telefonnummer, en kod eller annan tele-
adress, i hemlighet avlyssnas eller tas upp genom ett tekniskt hj�lpmedel f�r
�tergivning av inneh�llet i meddelandet.
Hemlig teleavlyssning f�r anv�ndas vid f�runders�kning ang�ende
1. brott f�r vilket inte �r f�reskrivet lindrigare straff �n f�ngelse i tv� �r,
2. f�rs�k, f�rberedelse eller st�mpling till s�dant brott, om s�dan g�rning
�r belagd med straff eller
3. annat brott om det med h�nsyn till omst�ndigheterna kan antas att brot-
tets straffv�rde �verstiger f�ngelse i tv� �r.
19 �
3
Hemlig tele�vervakning inneb�r att uppgifter i hemlighet h�mtas in
om telemeddelanden som befordras eller har befordrats till eller fr�n en viss
teleadress eller att s�dana meddelanden hindras fr�n att n� fram.
Hemlig tele�vervakning f�r anv�ndas vid f�runders�kning ang�ende
1. brott f�r vilket inte �r f�reskrivet lindrigare straff �n f�ngelse i sex m�-
nader,
2. brott enligt 4 kap. 9 c � brottsbalken, brott enligt 16 kap. 10 a � brotts-
balken som inte �r att anse som ringa, brott enligt 1 � narkotikastrafflagen
(1968:64), brott enligt 6 � f�rsta stycket lagen (2000:1225) om straff f�r
smuggling, eller
3. f�rs�k, f�rberedelse eller st�mpling till brott som avses i 1 eller 2, om
s�dan g�rning �r belagd med straff.
1
Prop. 2002/03:74, bet. 2003/04:JuU2, rskr. 2003/04:14.
2
Senaste lydelse 1995:1230.
3
Senaste lydelse 2000:1234.
SFS 2003:1146
Utkom fr�n trycket
den 30 december 2003
2
SFS 2003:1146
20 �
4
Hemlig teleavlyssning och hemlig tele�vervakning f�r ske endast om
n�gon �r sk�ligen misst�nkt f�r brottet och �tg�rden �r av synnerlig vikt f�r
utredningen. �tg�rden f�r endast avse
1. en teleadress som under den tid som tillst�ndet avser innehas eller har
innehafts av den misst�nkte eller annars kan antas ha anv�nts eller komma
att anv�ndas av den misst�nkte, eller
2. en teleadress som det finns synnerlig anledning att anta att den miss-
t�nkte under den tid som tillst�ndet avser har ringt till eller p� annat s�tt kon-
taktat eller kommer att ringa till eller p� annat s�tt kontakta.
Avlyssning eller �vervakning f�r inte avse telemeddelanden som endast
befordras eller har befordrats inom ett telen�t som med h�nsyn till sin be-
gr�nsade omfattning och omst�ndigheterna i �vrigt f�r anses vara av mindre
betydelse fr�n allm�n kommunikationssynpunkt.
21 �
5
Fr�gor om hemlig teleavlyssning och hemlig tele�vervakning pr�vas
av r�tten p� ans�kan av �klagaren.
I ett beslut att till�ta hemlig teleavlyssning eller hemlig tele�vervakning
skall det anges vilken teleadress och vilken tid tillst�ndet avser. Tiden f�r
inte best�mmas l�ngre �n n�dv�ndigt och f�r, s�vitt g�ller tid som infaller
efter beslutet, inte �verstiga en m�nad fr�n dagen f�r beslutet.
I tillst�nd till avlyssning eller �vervakning skall det s�rskilt anges om �t-
g�rden f�r verkst�llas utanf�r allm�nt tillg�ngliga telen�t.
Offentligt ombud
26 �
Offentliga ombud skall bevaka enskildas integritetsintressen i �ren-
den hos domstol om hemlig teleavlyssning.
Ett offentligt ombud har r�tt att ta del av vad som f�rekommer i �rendet,
att yttra sig i �rendet och att �verklaga r�ttens beslut.
27 �
Regeringen f�rordnar f�r tre �r i s�nder personer som kan tj�nstg�ra
som offentliga ombud. Under tre�rsperioden f�r vid behov ytterligare perso-
ner f�rordnas f�r �terst�ende del av perioden.
Ett offentligt ombud skall vara svensk medborgare och skall vara eller ha
varit advokat eller ha varit ordinarie domare. Ett offentligt ombud f�r inte
vara i konkurstillst�nd eller ha f�rvaltare enligt 11 kap. 7 � f�r�ldrabalken.
Regeringen skall inh�mta f�rslag p� l�mpliga kandidater fr�n Sveriges ad-
vokatsamfund och Tj�nstef�rslagsn�mnden f�r domstolsv�sendet.
Ett offentligt ombud f�r trots att regeringens f�rordnande har upph�rt slut-
f�ra p�g�ende uppdrag.
28 �
N�r en ans�kan om hemlig teleavlyssning har kommit in till r�tten,
skall r�tten s� snart som m�jligt utse ett offentligt ombud i �rendet och h�lla
ett sammantr�de. Vid sammantr�det skall �klagaren och det offentliga om-
budet n�rvara.
4
Senaste lydelse 1995:1230.
5
Senaste lydelse 1995:1230.
3
SFS 2003:1146
Om �rendet �r s� br�dskande att ett dr�jsm�l allvarligt skulle riskera syftet
med tv�ngsmedlet, f�r sammantr�de h�llas och beslut fattas utan att ett
offentligt ombud har varit n�rvarande eller annars f�tt tillf�lle att yttra sig.
Ett uppdrag som offentligt ombud g�ller �ven i h�gre r�tt.
29 �
I fr�ga om ers�ttning till offentligt ombud till�mpas best�mmelserna i
21 kap. 10 � f�rsta och andra styckena samt 10 a �.
30 �
Den som f�rordnats som offentligt ombud i ett �rende f�r inte obeh�-
rigen r�ja vad han eller hon i �rendet f�tt k�nnedom om.
Denna lag tr�der i kraft den 1 april 2004 i fr�ga om 27 � och i �vrigt den
1 oktober 2004. Tillst�nd till hemlig teleavlyssning och hemlig tele�vervak-
ning f�r tid f�re r�ttens beslut f�r inte avse tid f�re ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
THOMAS BODSTR�M
Ari Soppela
(Justitiedepartementet)
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2003