SFS 2011:1248 Lag om ändring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i fastighetstaxeringslagen (1979:1152);
utf�rdad den 1 december 2011.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om fastighetstaxeringslagen
(1979:1152)
2
dels att 18 kap. 13 och 16 �� ska upph�ra att g�lla,
dels att 17 kap. 3 �, 18 kap. 46 �, 22 kap. 3 � och 26 kap. 3 � ska ha f�l-
jande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras �tta nya paragrafer, 17 kap. 3 a3 g och
7 ��, samt n�rmast f�re 17 kap. 7 � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
17 kap.
3 �
3
Vid varje skattekontor finns en skatten�mnd.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r besluta att
en skatten�mnd ska best� av flera avdelningar. Best�mmelserna om skatte-
n�mnd g�ller �ven avdelning.
3 a �
I en skatten�mnd finns ordf�rande, vice ordf�rande och �vriga leda-
m�ter. Om n�mnden best�r av flera avdelningar, ska det finnas en ordf�ran-
de f�r varje avdelning. Regeringen eller den myndighet som regeringen be-
st�mmer fastst�ller antalet vice ordf�rande vid varje skattekontor.
3 b �
Ordf�randen och vice ordf�randen i skatten�mnden ska vara anst�ll-
da vid Skatteverket. De f�rordnas av verket f�r h�gst fyra �r i taget.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer fastst�ller det
antal �vriga ledam�ter i skatten�mnden som ska finnas vid varje skattekon-
tor. S�dana ledam�ter v�ljs f�r h�gst fyra �r. F�r val av dessa ledam�ter g�l-
ler best�mmelserna i 3 d3 f ��.
3 c �
Skatten�mnden �r beslutf�r n�r ordf�randen eller vice ordf�randen
och tre �vriga ledam�ter �r n�rvarande. N�mnden �r dock beslutf�r med tre
ledam�ter, bland dem ordf�randen eller vice ordf�randen, om de �r ense om
utg�ngen i �rendet. Fler �n ordf�randen eller vice ordf�randen och fem �vri-
ga ledam�ter f�r inte delta i behandlingen av ett �rende.
1 Prop. 2010/11:165, bet. 2011/12:SkU3, rskr. 2011/12:28.
2 Senaste lydelse av
18 kap. 13 � 1990:379
18 kap. 16 � 2001:1229.
3 Senaste lydelse 1993:1193.
SFS 2011:1248
Utkom fr�n trycket
den 13 december 2011
2
SFS 2011:1248
3 d �
Val av ledamot i skatten�mnd vid skattekontor f�rr�ttas av lands-
tingsfullm�ktige i det landsting d�r skattekontoret �r bel�get. Val av ledamot
i skatten�mnd vid skattekontor i Gotlands l�n f�rr�ttas av kommunfullm�kti-
ge i Gotlands kommun.
Om skattekontorets beslutande arbetsenheter �r bel�gna inom flera lands-
ting eller inom ett eller flera landsting och Gotlands kommun, ska ledam�ter
v�ljas av landstingsfullm�ktige respektive kommunfullm�ktige i proportion
till folkm�ngden i de kommuner d�r skattekontorets beslutande arbets-
enheter �r bel�gna.
Valet ska vara proportionellt, om det beg�rs av minst s� m�nga ledam�ter
som motsvarar den kvot som erh�lls om antalet n�rvarande ledam�ter delas
med det antal personer valet avser, �kat med 1. Om kvoten �r ett brutet tal,
ska den avrundas till n�rmast h�gre hela tal. I lagen (1992:339) om propor-
tionellt vals�tt finns s�rskilda f�reskrifter om f�rfarandet.
Vid val av ledam�ter ska efterstr�vas att lekmannak�ren f�r en allsidig
sammans�ttning med h�nsyn till ledam�ternas �lder, k�n och yrke.
3 e �
Valbar till ledamot i skatten�mnd �r den som har r�str�tt vid val av
kommunfullm�ktige och inte har f�rvaltare enligt 11 kap. 7 � f�r�ldrabal-
ken.
Den som �r anst�lld vid Skatteverket eller allm�n f�rvaltningsdomstol
eller n�mndeman i allm�n f�rvaltningsdomstol f�r inte v�ljas till ledamot i
skatten�mnd.
Den som har fyllt sextio �r eller uppger giltigt hinder �r inte skyldig att ta
emot uppdrag som ledamot.
Skatteverket ska pr�va den valdes beh�righet.
3 f �
Den som har fyllt sextio �r har r�tt att fr�ntr�da uppdrag att vara leda-
mot. Skatteverket f�r entlediga en ledamot som visar giltigt hinder. Om en
ledamot inte l�ngre �r valbar, upph�r uppdraget.
N�r ett uppdrag blir ledigt, utses en ny ledamot f�r den tid som �terst�r.
Om antalet valda ledam�ter �ndras, f�r en nytilltr�dande ledamot utses f�r
kortare tid �n fyra �r.
3 g �
Landstingsfullm�ktige f�r besluta att anv�nda landstingets medel till
att betala landstingsvalda skatten�mndsledam�ters arvoden, reseers�ttning-
ar, traktamenten och andra ekonomiska f�rm�ner enligt de grunder som
anges i 4 kap. 14 � kommunallagen (1991:900). Kommunfullm�ktige har
motsvarande r�tt i fr�ga om de kommunvalda ledam�terna.
Ers�ttning f�r kostnader f�r ombud, bitr�de eller utredning
7 �
4
I �renden och m�l om fastighetstaxering och f�rseningsavgift enligt
denna lag g�ller best�mmelserna om ers�ttning f�r kostnader f�r ombud, bi-
tr�de eller utredning i 43 kap., 68 kap. 2 � och 71 kap. 4 � skattef�rfarande-
lagen (2011:1244).
4 Tidigare 17 kap. 7 � upph�vd genom 1993:1193.
3
SFS 2011:1248
18 kap.
46 �
5
Best�mmelserna i denna lag om ompr�vning och �verklagande av
beslut om fastighetstaxering g�ller i till�mpliga delar f�r beslut om f�rse-
ningsavgift.
I fr�ga om f�rseningsavgift enligt denna lag g�ller best�mmelserna om be-
talning och �terbetalning i 6165 kap. skattef�rfarandelagen (2011:1244).
22 kap.
3 �
6
Best�mmelserna i 67 kap. 11 och 2837 �� skattef�rfarandelagen
(2011:1244) g�ller i till�mpliga delar f�r m�l enligt denna lag.
26 kap.
3 �
7
Best�mmelserna i 18 kap. 29, 12, 14 och 2240 �� ska, om inte annat
�r f�reskrivet i detta kapitel, g�lla vid s�rskild fastighetstaxering. I f�rel�g-
gande att l�mna fastighetsdeklaration ska vidare l�mnas uppgift om den
grund p� vilken f�rel�ggandet sker.
F�rel�ggande f�r inte f�renas med vite i fall som s�gs i 2 �. F�rnyat f�re-
l�ggande att l�mna s�rskild fastighetsdeklaration f�r d�remot f�renas med
vite.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2012.
2. Den nya best�mmelsen i 17 kap. 7 � till�mpas p� kostnader i �renden
och m�l som inleds efter utg�ngen av 2011.
P� regeringens v�gnar
PETER NORMAN
Christina Eng
(Finansdepartementet)
5 Senaste lydelse 2003:230.
6 Senaste lydelse 2003:650.
7 Senaste lydelse 1996:668.
Karnov Group Sweden AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2011